Αρχιεπίσκοπος: Η Εκκλησία δεν επιβάλλει την θέασή της, αλλά την προβάλλει προς ελεύθερη αποδοχή


02 Φεβρουαρίου 2025

01022025euro9
01022025euro8
01022025euro7
01022025euro6
01022025euro5
01022025euro4
01022025euro3
01022025euro2
01022025euro1

Ρεπορτάζ για το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας: Μάκης Αδαμόπουλος

Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης

«Η Εκκλησία δεν επιβάλλει την θέασή της, αλλά την προβάλλει προς ελεύθερη αποδοχή» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος κατά το Επίσημο δείπνο που παρέθεσε σήμερα το μεσημέρι στους Έλληνες Ευρωβουλευτές και στα μέλη της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, με την ευκαιρία έναρξης της νέας Κοινοβουλευτικής Περιόδου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Παρέστησαν, επίσης, ο Αντιπρόεδρος της Βουλής Αθανάσιος Μπούρας, ο Επίσκοπος Τανάγρας κ. Απόστολος, Διευθυντής του Γραφείου της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στις Βρυξέλλες, ο Πρωτοπρεσβύτερος Εμμανουήλ Παπαμικρούλης, Γραμματέας της Συνοδικής Επιτροπής επί των Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων και ο Αρχιδιάκονος Δημήτριος Φωκιανός.

Καλωσορίζοντας τους καλεσμένους ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, τονίζοντας τα ιστορικά βήματα και τα οφέλη της, όπως την ειρήνη και τη συνεργασία. Επίσης, επεσήμανε τη συμβολή των Εκκλησιών στη διαδικασία αυτή και τη συνεργασία τους με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. «Η Εκκλησία δεν επιβάλλει τη θέασή Της, αλλά την προβάλλει προς ελεύθερη αποδοχή, ενώ εκφράζει την οποιαδήποτε άποψή της, πάντοτε με αγαθή προαίρεση και επειδή θέλει ουσιαστικά να επιτύχει και όχι να αποτύχει το αναπτυσσόμενο και εξελισσόμενο ευρωπαϊκό οικοδόμημα και να καταστεί μόνιμο και σπουδαίο, βασισμένο σε υγιείς αρχές και αξίες, για να μπορέσει εν τέλει να διατηρηθεί» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος.

Αναλυτικά ο Αρχιεπίσκοπος τόνισε: «Καλς λθατε! Σς εχαριστ θερμότατα πο νταποκριθήκατε μ εγένεια στν πρόσκλησή μας.  παρουσία σας μς τιμ κα μς χαροποιε.

Μ φορμή, λοιπόν, τ κοιν ατ δεπνο τς πρώτης γνωριμίας μας, θ μο πιτρέψετε ν μοιρασθμαζί Σας ρισμένες σκέψεις μου ναφορικ μ τν συντελούμενη ερωπαϊκ λοκλήρωση μέσ τς Ερωπαϊκς νώσεως.

 Ερωπαϊκή λοκλήρωση

 δέα τς «νώσεως» τν ερωπαϊκν λαν δν εναι νέα. πρξαν διάφορες προσπάθειες στπαρελθόν, στόσο μόνο στ τέλος το 19ου αώνα  δέα τν νωμένων Πολιτειν τς Ερώπηςκφράζεται σν πολιτικ κα περπολιτικ σύνθημα.

ν τούτοις, ξ ατίας τν δύο καταστρεπτικν Παγκοσμίων Πολέμων το προηγουμένου αἰῶνα, τραμα μις νωμένης Ερώπης πέστη καθοριστικ πλγμα κα δν πανλθε παρ μέσως μετ ττέλος το φρικτο Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου - ν πολλος ς πόρροιά του - κα πι συγκεκριμένα πανλθε μ τν δρυτικ Συνθήκη τν Ερωπαϊκν Κοινοτήτων, τήν Συνθήκη τς Ρώμης το 1957.

Τό τέλος το Ψυχρο Πολέμου (1991) σήμανε τν πέκταση τς Ερωπαϊκς νώσεως κα πρς τν Κεντρικ κα νατολικ Ερώπη κα ετυχς κα πρς τν μαρτυρικ κα διηρημένη - κόμη - π τν τουρκικ στρατιωτικ κατοχ μεγαλόνησό μας Κύπρο. πομένουν πλέον πρς νταξη τ ΔυτικΒαλκάνια, τ ποα λπίζουμε ν νταχθον σύντομα, φο προηγουμένως καλύψουν τς σχετικς προϋποθέσεις, διαιτέρως σ ζητήματα νθρωπίνων δικαιωμάτων, θρησκευτικς λευθερίας, κράτους δικαίου, δημοκρατίας κλπ. Τ ζήτημα τς Τουρκίας εναι περίπλοκο, πολύπλοκο κα  ποψηφιότητά της κρως προβληματικπ πολλς πόψεις. ποθέτω πς  ΕΕ θ δε τ θέμα ψύχραιμα κα ες βάθος.

Δν πάρχει μφιβολία τι  διαδικασία ερωπαϊκς λοκλήρωσης πρξε μοναδικ στορικ πίτευγμα τεραστίων διαστάσεων. ποτελε τν σημαντικοτέρη διαδικασία ερηνικς και λεύθερης «νώσεως» κρατν κα λαν, ντιμαχομένων μέχρι θανάτου κατ τ πρόσφατο παρελθόν τους, «νώσεως» στω τελος κα βριδικς. Τ φέλη πρξαν πολλαπλά, μ σημαντικότερο τν μπέδωση τς ερήνης, τς νοχς κα τς συνεργασίας, τν καταπολέμηση το θνικισμο καθς κα λλων κραίων δεολογιν κα συστημάτων, τ ποα εχαν ταλαιπωρήσει τν Γηραιά πειρο τ προηγούμενο μισυ το αἰῶνα. μπέδωση τς ερήνης μοιάζει σήμερα πόλυτα δεδομένη κα φυσιολογική, ν τούτοις δν ταν καθόλου τέτοια στ παρελθόν.  πόλεμος στν Οκρανία λθε, θεωρ, ν μς τ πενθυμίσει, σχέτως τν εθυνν. Ταυτόχρονα, χάρις στν Ερωπαϊκ λοκλήρωση ξασφαλίσθηκαν κα λλα σημαντικ ζητήματα, πως τ νθρώπινα κα μειονοτικ δικαιώματα,  αξηση το βιωτικο πιπέδου κα  συνοχή,  προστασία το περιβάλλοντος, γι ν ναφέρω μόλις μερικ π τ πολλ κασπουδαα πιτεύγματα τς ερωπαϊκς λοκλήρωσης.

 Συμβολή τν κκλησιν

Στν διαδικασία ερωπαϊκς λοκλήρωσης συνέβαλε πολύτιμα κα  π πολλν δεκαετιν διεξαγόμενος διαχριστιανικς Διάλογος πρς πίτευξη καταλλαγς κα συνεργασίας μεταξ τν κκλησιν κα τν πιστροφή τους στν ρχαία νωμένη κκλησία τς πρώτης χιλιετίας τονωμένου τότε Χριστιανισμο νατολς κα Δύσεως.

ναγνωρίζοντας, μάλιστα, τν τεράστια σημασία τς διαδικασίας λοκλήρωσης κα τν ναγκαία συμβολ κα συνεισφορ τν κκλησιν, ο κκλησίες, Ρωμαιοκαθολική, Προτεσταντικς καρθόδοξη, δημιούργησαν θεσμος κα γραφεα ντιπροσώπευσης στήν Ερωπαϊκή νωση, συμβάλλοντας ποικιλοτρόπως στν οκοδόμηση κα πίτευξη το ερωπαϊκο ράματος.

Δυστυχς,  Ερωπαϊκ νωση κατ τν περίφημη προπαρασκευαστική διαδικασία τοΕρωσυντάγματος πέρριψε - κατανόητα κα δικαιολόγητα - τό προοίμιο μ τς ναφορς στν ρχαιοελληνικ κα χριστιανικ Παράδοση τς Ερώπης. ν τούτοις,  Συνθήκη τς Λισσαβώνας (2007) θεσμοθέτησε μόνιμο Διάλογο μεταξ τς ΕΕ κα τν κκλησιν. Τ ρθρο 17 ναφέρει τξς:

«1. Η Ένωση σέβεται και δεν θίγει το καθεστώς που έχουν σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο οι εκκλησίες και οι θρησκευτικές ενώσεις ή κοινότητες στα Κράτη - Μέλη. 2. Η Ένωση σέβεται επίσης το καθεστώς που έχουν σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο οι φιλοσοφικές και μη ομολογιακές οργανώσεις. 3. Η Ένωση διατηρεί ανοιχτό, διαφανή και τακτικό διάλογο με τις εκκλησίες και τις οργανώσεις αυτές, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη ταυτότητα και συμβολή τους».

Μ τν τρόπο ατόν,  Ε.Ε. ναγνωρίζει τν μείζονα πνευματικό, πολιτιστικ κα κοινωνικ ρόλο τν κκλησιν. Εναι πίσης προφανς τι ναγνωρίζεται  βαρύτητα το Χριστιανισμο στάση ατεναι θετικ κα ποτελε τν βάση το θεσμικο διαλόγου κα τς συνεργασίας μεταξ Ερωπαϊκς νώσεως κα κκλησιν πρς πίτευξη το ερωπαϊκο ράματος. Τ ρθρο ατ ποτελε μία καλβάση.

 συμβολ τς κκλησίας τς λλάδος

 θέση τς κκλησίας τς λλάδος πρξε σέ γενικές γραμμές π πιφυλατικ ως θετική. ν πάση περιπτώσει τ 1980 ν ψει τς εσόδου τς λλάδος στν τότε ΕΟΚ,  Εκκλησία συνέστησε τν α΄ Εδικ πιτροπ παρακολουθήσεως θεμάτων τς Ε.Ε., κατόπιν δ τ Γραφεο Σχέσεων τ 1994, ν τό 1998 δρύθηκε  «Εδική Συνοδική πιτροπ Παρακολουθήσεως Ερωπαϊκν Θεμάτων» κα μέσως μετ γκαινιάσθηκε -π το Προκατόχου μου κυρο Χριστοδούλου - τ Γραφεο τς κκλησίας τς λλάδος στς Βρυξέλλες, κατόπιν συμφωνίας μ τ Οκουμενικο Πατριαρχεο π τ βάσει ρήτρας μοιβαιότητος κπροσωπήσεως τς κκλησίας τς λλάδος κα το Οκουμενικο Πατριαρχείου σΒρυξέλλες κα θήνα ντιστοίχως. Πρώτος Διευθυντς ρίσθηκε  Πανιερώτατος Μητροπολίτηςχαΐας θανάσιος,  ποος θεσε τς βάσεις το Γραφείου στν πρώτη κρίσιμη περίοδο, διαχειριζόμενος μ διάκριση, σύνεση, εγένεια κα διπλωματία τν λειτουργία του, καταθέτοντας ξιοπρεπς τήν μαρτυρία τς λλαδικς κκλησίας.

 σκοπς το Γραφείου πρξε διττός : φ’ νς μν ν παρακολουθε τν διαδικασία λοκλήρωσης κα ν νημερώνει τν εραρχία κα τν λαό, φ’ τέρου δ ν συμβάλλει ποικοδομητικ μ τν συνήθη «προφητική φων» τν κκλησιν στν συνεχς ξελισσόμενη διαδικασία λοκλήρωσης, μεταφέροντας τς πόψεις κα νησυχίες τς κκλησίας τς λλάδος κα το ρθοδόξου Λαονδυναμώνοντας τς διοορθόδοξες σχέσεις, τν διάλογο μεταξ τν κκλησιν κα τν θρησκειν, λλ κυρίως κα πρωτίστως τν διάλογο μ τν Ερωπαϊκή νωση κα τ θεσμικά της ργανα. ν καδν εναι ερέως γνωστό,  κκλησία τς λλαδος πρξε  πρώτη ρθόδοξη κκλησία ποθεσμοθέτησε δη π τ 1980 μηχανισμ παρακολουθήσεως τν ξελίξεων τς ερωπαϊκς νώσεως,κριβς ξ ατίας τς πικειμένης – τότε - εσόδου τς Πατρίδος μας στν Ε.Ο.Κ.

Σήμερα

 κκλησία τς λλάδος συνεχίζει ν βλέπει θετικ τν διαδικασία ερωπαϊκς λοκλήρωσης.ποδέχεται πολλς π τς ξίες πο ατή  διαδικασία νσαρκώνει καί προοωθε, διαφωνεμως, μλλες, περασπιζόμενη τς αἰῶνες διαχρονικς ξίες Της, ο ποες πηγάζουν χι π ποιαδήποτε πεπερασμένη νθρώπινη φιλοσοφία  κοσμοθεωρία, λλ π τν θεόπνευστη παράδοσή Της καφέρουν νεξίτηλο τ φς τς λήθειας κα τς ποκαλύψεως το γίου Πνεύματος. ν πάσπεριπτώσει,  κκλησία δν πιβάλλει τήν θέασή Της, λλά τν προβάλλει πρς λεύθερη ποδοχή, ν κφράζει τν ποιαδήποτε ποψή της, πάντοτε μ γαθή προαίρεση κα πειδ θέλει οσιαστικ νπιτύχει κα χι ν ποτύχει τ ναπτυσσόμενο κα ξελισσόμενο ερωπαϊκ οκοδόμημα κα νά καταστε μόνιμο κα σπουδαο, βασισμένο σ γιες ρχς κα ξίες, γι ν μπορέσει ν τέλει νδιατηρηθε.

Ο κκλησίες κομίζουν μία βαθειά δισχιλιετ μπειρία κα σοφία, διότι προϋπρχαν κα ατν κόμη τν Ερωπαϊκν Κρατν, συμβάλλοντας καθοριστικ στν δημιουργία τους, κα διότι γνωρίζουν τι δίχως βαθεις πνευματικς ξίες κα ναφορές, εναι δύσκολο ως δύνατο ν διατηρηθον τποιαδήποτε «νθρώπινα κατασκευάσματα».  κατάρρευση, ες τ ξ ν συνετέθησαν, διαφόρων πολιτικν κα πολιτειακν «νώσεων», παλαιοτέρων κα προσφάτων, ποδεικνύει το λόγου τληθές.

Εδικώτερα,  κκλησία τς λλάδος νδιαφέρεται γι ζητήματα νθρωπίνων δικαιωμάτων, θεμελιωδν λευθεριν, ζητήματα σχέσεων κκλησίας - πολιτείας, ταυτότητος, δημογραφίας, κοινωνικς συνοχς κα κοινωνικν δικαιωμάτων, τεχνητς νοημοσύνης, περιβάλλοντος, σφάλειαςσωτερικς κα ξωτερικς, το κανθώδους κα κρισίμου ζητήματος τς μετανάστευσης πληθυσμν πρς τν Ερώπη. Τ ζητήματα ατ γγίζουν διαφοροτρόπως κα διαφορομόρφως θεμελιώδεις πτυχς τς κκλησίας.  κκλησία ποστηρίζει τν λελογισμένη ρμηνεία τν νθρωπίνων δικαιωμάτων κα τν θεμελιωδν λευθεριν, πογραμμίζοντας συνάμα τν τεράστια σημασία τς προστασίας το παραδοσιακο θεσμο το γάμου κα τς οκογένειας ς κυττάρου τς κοινωνίας.

 κκλησία τς λλάδος εναι τοιμη ν συμμετάσχει ποικοδομητικ στν διεξαγόμενο Διάλογο ναφορικ μ τ παρν κα τ μέλλον τς ερωπαϊκς λοκλήρωσης, λλ κα σ λλα μείζονα κοινωνικ ζητήματα, στν διαχριστιανικ κα διαθρησκειακ διάλογο, στν μπέδωση τς ερήνης, τς καταλλαγς, τς νοχς, τς γάπης, τς συνεργασίας, τς προστασίας το περιβάλλοντος, μεταφέροντας τν μακρ φιλοκαλική Της παράδοση, μποτισμένη μ τν χάρη το Παναγίου Πνεύματος.

ντς το πλαισίου ατο, λοιπόν, πιζητομε τν συνεχ Διάλογο μ τ ερωπαϊκά θεσμικ ργανα, τ Ερωπαϊκ Συμβούλιο, τν Ερωπαϊκή πιτροπ κα τ Ερωπαϊκό Κοινοβούλιο. σες οΕρωβουλευτς ποτελετε ν πολλος τν γέφυρα πικοινωνίας τς κκλησίας τς λλάδος μ τν Ερωπαϊκ νωση. Τ Γραφεο τς κκλησίας τς λλάδος φιλοδόξει ν συμβάλει σχετικά. Χρειαζόμασθε τν βοήθειά σας.  Θεοφιλέστατος πίσκοπος Τανάγρας κ. πόστολος, Διευθυντής το Γραφείου, εναι νοικτς σ κάθε συνεργασία.

Περαίνοντας,  Ευρωπαϊκ νωση χρειάζεται ναφορές σέ διαχρονικές ξίες για νά μπορέσει νπιβιώσει. σες, ς λληνες, φείλετε ν συμβάλετε σ ατό, τόσο μ τν εθυκρισία μις λληνορθόδοξης «προφητικς» ματις, σο κα μ τν νανεωτικ κα νακαινιστικ δύναμη τς λληνικς κα ρθόδοξης παράδοσής μας. Σς νθαρρνω πατρικ ν τ προσπαθήσετε ντατικά.

Καλ πιτυχία στν εθυνοφόρα ποστολή Σας π’ γαθ τς λλάδος κα τς Ερώπης».

Κατόπιν, χαιρετισμό απηύθυναν ο Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Αθανάσιος Μπούρας, o οποίος μετέφερε τις ευχές του Προέδρου της Βουλής κ. Νικήτα Κακλαμάνη και αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας πολιτικών και θρησκευτικών παραγόντων τονίζοντας ότι οι θρησκευτικές αξίες μπορούν να αποτελέσουν έναν χρήσιμο ηθικό χάρτη για την οικοδόμηση ανθεκτικών ευρωπαϊκών κοινωνιών. Κατόπιν, χαιρετισμό απηύθυνε και ο Γενικός Γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, μίλησε και για το έργο της Δ.Σ.Ο.

Επικοινωνία

Οι Ενορίες και τα Ιδρύματα της Ι.Α.Α. μπορούν να αποστέλλουν τις Ανακοινώσεις τους στην διεύθυνση: 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  

Ακούστε Ζωντανά

Ραδιοφωνικός Σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος

Κοινωνικά Δίκτυα

© Copyright - Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών - developed by S.R.C.