Άρθρο του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου στο Περιοδικό της Βουλής για τα 50 χρόνια Μεταπολίτευσης


23 Ιουλίου 2024

arxiepiskoposnea1

Αποτύχαμε όπου υιοθετήσαμε ξένα πρότυπα - Του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο Β’ 

 συμπλήρωση πετείων κα μάλιστα τς τάξεως πεντηκονταετίας ποτελε διαμφισβήτητα εκαιρία ναστοχασμο πεπραγμένων ς πρς τ διαρρεσαν παρελθόν, λλ κα θέσεως στόχων γι τμέλλον.  συμπλήρωση πεντηκονταετίας ( 1974 – 2024 ) π τν ποκατάσταση τοκοινοβουλευτισμο κα τς δημοκρατίας στν Πατρίδα μας ποτελε δίχως λλο ξαιρετικ εκαιρία κα ποχρέωση ναστοχασμο μας τομικο κα συλλογικο, μ ασθηση καλοπροαίρετης καμπεριστατωμένης κριτικς, λλ κα ατοκριτικς, πάντοτε δύσκολης, λλ κα πάντοτε τόσο ναγκαίας γι ν προοδεύσουμε. Χωρς ναγνώριση λαθν, λλείψεων κα ποτυχιν, ναζήτηση ατιν, θέση στόχων γι τ φ’ ξς δν εναι δυνατν ν πιτευχθε  πιθυμητ πρόοδός μας.

Κατ’ ρχάς, μία σύντομη κα «πιλεκτικ» ποτίμηση:  Μεταπολίτευση πρξε μία σημαντικπερίοδος κα σαφς  δημοκρατικότερη κα μαλότερη περίοδος σύνολης τς πολιτικς στορίας τς Πατρίδας μας (χωρς μείζονες πολεμικς συρράξεις, στρατιωτικ κινήματα, μείζονες συγκρούσεις, διαιρέσεις, διχασμούς, μ οκονομικ εημερία κα πρόοδο).  π τν λλη,  διάχυτη καδιαμφισβήτητη πολιτισμικ παρακμή,  λιστικός κα πέρμετρος δικαιωματισμός τν τελευταίων δεκαετιν, λλ κα  οκονομικ χρεοκοπία τς Χώρας (ς πόρροια πνευματικς κα ξιακς κρίσης κα θεσμικν νεπαρκειν), ποτελον, δυστυχς, στίγμα στν στορία τς Μεταπολίτευσης. πολιτισμικ παρακμή,  πνευματικ κα ξιακ κρίση (ξωγενς κα νδογενής) κα  οκονομικχρεοκοπία καταδεικνύουν τι χωρς πνευματικς κα θικς ξίες δν εναι δυνατ πραγματικπρόοδος. 

πίσης,  «εημερία» κα δ  λικοκρατικ δν ρκε π μόνη της γι ν μπνεύσει να Λα νπιτύχει συνολικά. 

Μήπως ποτύχαμε; πάρχουν σήμερα σημαντικ προβλήματα σ διαφόρους τομες: πολιτικς (ποιότητα πολιτικο λόγου κα συμπεριφορς, διαφάνεια, ξιοκρατία), θεσμν (θεσμικς πάρκειας καποτελεσματικότητας), οκονομίας (ντιμετώπισης τν οκονομικν νισοτήτων, περσυγκέντρωσης πλούτου, φορολογικς δικαιοσύνης, συμφεροντολογικς συντεχνειακς νοοτροπίας), ξωτερικς πολιτικς κα μυνας (Κυπριακό, λληνοτουρκικά, θνικ θέματα), κοινωνικς πολιτικς (κοινωνικδικαιοσύνη, μεταναστευτικό, πληθυσμιακ κα πολιτιστικ συνοχή), παιδείας (προσανατολισμός, ταυτότητα, ποιότητα), γείας (πρόσβασης σ πηρεσίες γείας), περιβάλλοντος (περιβαλλοντικς προστασίας, πολεοδομικς σορροπίας), πολιτισμο (πολιτιστικς ποιότητας), δικαιοσύνης (πονομδικαιοσύνης) κα σφάλειας (γκληματικότητα).  ατιολογία τν στοχιν εναι πολυπαραγοντική, νδογενς κα ξωγενής, λλ σίγουρα πνευματική, ξιακή, πολιτισμική κα θεσμική (νεπάρκεια θεσμν κα διαδικασιν, διαφάνεια, κομματοκρατία). περέχει πολλς φορς τ τομικ γ κα τσυντεχνειακ κα τοπικιστικ συμφέρον ες βάρος το συλλογικο κα καθολικο φέλους. 

Εδικότερα, ς πρς τν κκλησία:  Μεταπολίτευση πρξε κα γι τν κκλησία  «μαλότερη» περίοδος τς σύγχρονης κκλησιαστικς πραγματικότητας (ν κα χι πάντοτε νέφελη).  κκλησία «πέτυχε» ς να βαθμό - τελς κόμη - τ διασφάλισή Της π τν κρατικ αθαιρεσία, τς συνεχες κρατικς πεμβάσεις στ σωτερικά Της, τς συνεχες παλλοτριώσεις, νευ τιμήματος ς π τπλεστον, τν γενικότερη πιβολ το Κράτους π τς κκλησίας. ν πολλος,  Μεταπολίτευση σήμανε τ «τέλος» (στω ν μέρει) τς «Βαβυλώνειας αχμαλωσίας» τς κκλησίας στ Κράτος. ΤΣύνταγμα το 1975 ναγνωρίζει - π τ βάσει διαφόρων ντικειμενικν λόγων - τν ρθοδοξία (κκλησία τς λλάδος) ς «πικρατοσα» (Προοίμιο, ρθρο 3, Καταστατικς Χάρτης τς ΕτΕ, θεωρία κα νομολογία κλπ.), γγυται, μως, τν θρησκευτικ λευθερία (ρθρο 13, Νόμος 2014, θεωρία κα νομολογία κλπ.).  κκλησία δν πιδιώκει τν πιβολ τς θεολογίας, τς νθρωπολογίας, ν γένει τς κοσμοθεωρίας Της, «δι τς βίας»  δι το ψεύδους, διότι εναι  φορέας,  κάτοχος τς πραγματικς θεοσδότου λευθερίας  κα λήθειας ,  ποία δν πιβάλλεται, λλ προβάλλεται ς «φς ληθινν»  κα ς «δωρ ζν»  γι σους θέλουν ν δον κα ν ξεδιψάσουν.

π τν λλη,  ποια ποτυχία τς Μεταπολίτευσης κα  μερικ πιτυχία της μπορε νσυμπυκνωθε μεταξ λλων στ ξς : ντ ν πενδύσουμε στν συνεργασία Πολιτείας καί κκλησίας με ρους «συναλληλίας», πως ρίζει  λληνικ κα ρθόδοξη παράδοσή μας,  κοινωνικπραγματικότητα, ο κοινωνικς νάγκες, ξαντλήσαμε τν νέργειά μας σ λυσιτελες κατελέσφορες μάχες περ «διαχωρισμο Κράτους κα κκλησίας», κτς τς παραδόσεώς μας κα χωρς ν πάρχει οσιαστικ ποχρν πρς ατ λόγος, μιμούμενοι ν πολλος ξένα ρμηνευτικ σχήματα κα ξένα προτάγματα κα πρότυπα, τ ποα δν ντέχουν τν βάσανο μις ντικειμενικς στορικς νάλυσης τν λληνικν στορικν δεδομένων, πραγματικοτήτων κα ναγκαιοτήτων.

 πένδυση στν λευθερία, στν φιλελευθερισμ κα στ ερωπαϊκ ραμα δν ξιοποίησε οσιαστικ κα ποτελεσματικ τ ρχαιοελληνικ πρόταγμα τς προτεραιότητας τς θικς ναντι τς πολιτικς, καθς κα τ χριστιανικ πρόταγμα το συνδυασμο τς πνευματικότητος, τς φιλελευθερίας κα τς κοινωνικς δικαιοσύνης, πού θ μποροσε ν ποτελέσει πρότυπο συνεργασίας κκλησίας κα Πολιτείας, σαφς πολ πι πιτυχημένο π τ γερμανικ / σκανδιναβικ / ταλικ κα τ βρεταννικ σύστημα κα τ ποο θ δινε να συγκριτικ πλεονέκτημα το διαχρονικο λληνος πολιτικο λόγου π τν θεμάτων ατν.  συνδυασμς παράδοσης, πνευματικότητας κα κοινωνικς δικαιοσύνης θ ταν τ πρότυπο, τ ποο θ μποροσε ν μς προστατεύσει ποτελεσματικ π τδιάφορα «κρα»: τ «κρο» τν θρησκευτικοπολιτικν ταλιμπανισμν φ’ νός, κα τ «κρο» τν πολιτικοθρησκευτικν μηδενισμν, λλ κα τ «κρο» τς θικς κλυσης κα παρακμς.  κκλησία παιτε ν συμμετέχει στν ερύτερο κοινωνικ διάλογο μ τος λοιπος συμμετέχοντες (θεσμούς, κοινωνία τν πολιτν), πως πιτάσσει  δημοκρατικς διάλογος, κα χι ν περιφρονεται  νποκλείεται, πειδ δν «ρέσει»  λόγος Της. 

 κκλησία ζε «συνοδικς», μπνεόμενη π τν Θε κα φουγκραζόμενη τν Λαό. Χαίρεται νπολαμβάνει κάθε γνήσια κφραση δημοκρατικότητας,  ποία ναδεικνύει κάθε θεμελιώδη καπαράβατη νθρώπινη ξία. Τ μήνυμα τς κκλησίας εναι μήνυμα σωτηρίας, «μεταφυσικς καφυσικς», δηλαδ «ψυχικς γείας, θεραπείας κα σορροπίας», μήνυμα λπίδας τι  θάνατος, φυσικός,  σωματικς κα κυρίως  πνευματικός, δν χει τν τελευταο λόγο στν στορία τν νθρώπων κα τν λαν, διότι  Θεάνθρωπος Χριστς «ξλθε νικν κα να νικήσ» (ποκ. 6.2).

Τί στόχους θα θέσουμε γι τ μέλλον; Θ πογραμμίσω μερικούς:  δημιουργία μις ενομούμενης Πολιτείας κα μις γιος Κοινωνίας, χωρς λιστικ μονομέρεια μ πνευματικς κα πολιτισμικςναφορές, μ θνικ ραμα μις λιστικς κα χι μονάχα λιστικς προόδου·  βελτίωση τς ποιότητας τς δημοκρατίας μας,  ποία φείλει ν μν περιορίζεται στν πλ πιτέλεση κλογν καναλλαγ κυβερνήσεων, λλ ν μβαθύνει σ οσιαστικ ζητήματα δημοκρατίας μέ διάλογο, χωρίς ποκλεισμούς·  μπέδωση νς οσιαστικο κράτους δικαίου·  μεση ντιμετώπιση το δημογραφικο (τόσον ς πρς τν πραγματικ ατιολογία του σο κα ς πρς τν «θεραπεία» του) κα χι μονάχα οκονομιστικ προσέγγισή του·  ποτελεσματικ διαχείριση το προσφυγικο κα μεταναστευτικο κα διαφύλαξη τς πολυδιάστατης κοινωνικς συνοχς·  βελτίωση τς παιδείας σ λες τς βαθμίδες κα κυρίως στν πρωτοβάθμια κα δευτεροβάθμια κα χι μονάχα στν τριτοβάθμια, που παρατηρεται μία περβολικ μφαση·  διάσωση τς στορικς θνικς μνήμης μας·  ντιμετώπιση το ξ νατολν (κα κ Βορρ;) ναθεωρητισμο κα πεκτατισμο («γαλάζια πατρίδα» κλπ.),  προστασία τς μαρτυρικς Κύπρου κα τ τέλος τς ξενικς κατοχς της (φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια πτν τουρκικ εσβολή),  μπέδωση πραγματικν κα ελικρινν σχέσεων φιλίας κα καλς γειτονίας μτς μορες χρες, μ συνεργασία κα ντιμότητα·  πωφελς συμμετοχή μας στν Ε.Ε., χωρς συμπλεγματισμό·  βιώσιμη νάπτυξη μ σεβασμ στ περιβάλλον κα στν τόπο μας χωρς περβολς κα πληστία. Πρς τν κατεύθυνση ατ σημαντικ εναι  λειτουργία το κράτους κα τν μηχανισμν του, λλ κα  τς δικαιοσύνης, καθς κα  ρόλος τν Μ.Μ.Ε. κα τν προτύπων, ποατά προβάλλουν. 

Χρειαζόμαστε ατοπεποίθηση, νακάλυψη τς συλλογικότητας κα τς συνεργατικότητας, παραμέριση το «γ» (το γωισμο) κα νάδειξη το «μες», μόνοια κα σεβασμό.  ποχή μας χρειάζεται θική, κα μάλιστα θεολογικ θική, χι μόνον π τος κυβερνντες, λλ κα π τος κυβερνωμένους·  θεος νόμος λέγχει κάθε νθρώπινη νέργεια κα νομιμότητα.  πίτευξη τν στόχων παιτε σχεδιασμ κα συγκεκριμένα κα λοποιήσιμα μέτρα πο θ πιτύχουν τν πραγματοποίησή τους,  ποία ναπόκειται κυρίως στν νέα γενιά,  ποία θ πρέπει ν πιδείξει να διαφορετικ θικ παράδειγμα π τ μέχρι τώρα γι ν τος πιτύχει.  

Εδικότερα ς πρς τν κκλησία: Στόχος εναι  πνευματικ κα θικ ναγέννηση το λληνικοΛαο κα  ναβαπτισμός του στ νάματα τς Πίστεώς μας·  προβολ το πλούτου τς ρθοδοξίας στος γγς κα στος μακράν, στος συναθρώπους μας, σχέτως προέλευσης, ς λευθέρα πιλογή «φωτς» κα «δατος ζντος»·  πίτευξη δηλαδή  πραγματικς συναλληλίας μεταξ Πολιτείας κα κκλησίας μ τν ναγκαία μπέδωση ελικρινος σεβασμο τς Πολιτείας πρς τν κκλησία.

ς λπίσουμε τι  λλάδα καί ο λληνες, θά γκολπωθομε τά θετικά καί θά θεραπεύσουμε τά ρνητικά τς μεταπολιτευτικς στορίας μας.

Μέ εχές

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

 

Επικοινωνία

Οι Ενορίες και τα Ιδρύματα της Ι.Α.Α. μπορούν να αποστέλλουν τις Ανακοινώσεις τους στην διεύθυνση: 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  

Ακούστε Ζωντανά

Ραδιοφωνικός Σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος

Κοινωνικά Δίκτυα

© Copyright - Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών - developed by S.R.C.