Αρχιεπίσκοπος: "Η ιεροσύνη είναι μια πορεία σε τεντωμένο σχοινί"


28 Οκτωβρίου 2024

arxiepiskoposnea

Πηγή: Ρεπορτάζ για το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος

Σήμερα Κυριακή 27 Οκτωβρίου προέστη του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος στον Ιερό Ναό Αγίου Ιωάννου Κυνηγού οδού Βουλιαγμένης. Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τέλεσε την εις Διάκονον χειροτονία του μοναχού π. Ιερωνύμου Καραπιδάκη.

Στην προσφώνηση του νέου Διακόνου ο Μακαριώτατος, μεταξύ άλλων, είπε: Πρόκειται γι ναν νέον νθρωπο, πο τν γνωρίζω δ κα ρκετ καιρό.

Κατ τ διάρκεια ατς τς γνωριμίας, ξετίμησα τ κκλησιαστικό του θος, τν φοσίωσή του στν κκλησιαστικ ζωή, τν πιμονή του στ φιλομάθεια. Πρ λίγου καιρο λαβε κα τ πτυχίο του π τΘεολογικ Σχολ το Πανεπιστημίου θηνν. λα ατ παραπέμπουν στν οκογένειά του, στοςξιους γονες του, πο μ στοργ κα γάπη τν μεγάλωσαν κα σήμερα τν καμαρώνουν νάμεσά μας, μαζ μ μς.

γαπητέ μου πατέρα ερώνυμε,

γαπητοί μου χριστιανοί, στν ρχαία κκλησία, λα τ ερ μυστήρια τελονταν ντς τς θείας Λειτουργίας. Μ τν πάροδο το χρόνου μως, λα ποσυνδέθηκαν, κτς π τ ερ μυστήριο τςεροσύνης. Ατ μπορε ν μς βοηθήσει ν σκεφθομε τι τοτο δν ταν τυχαο.

Στν ρθόδοξη παράδοση, ποτ δν μπορε ν γίνει μία χειροτονία πισκόπου, ερέως, διακόνου κτς τς θείας Λειτουργίας.  εροσύνη παραπέμπει πάντοτε στ πρόσωπο το Χριστο. Κα  Χριστός, μετπ τ Σάρκωσή Του, δν νοεται χωρς κα τν νθρώπινη φύση Του. Δν νοεται χωρς τ Σύναξη τν πιστν, τν κκλησία.

Γι’ ατ κα  εροσύνη εναι συνδεδεμένη μ τ διακονία το λαο το Θεο, ετε μέσα π τλειτούργημα το διακόνου, ετε το ερέα, ετε το πισκόπου. Βεβαίως, μέσα στ ζω τς κκλησίας διαμορφώνεται μία συγκεκριμένη εραρχία, τ κέντρο τς ποίας εναι  πίσκοπος σ κάθε τοπικκκλησία. Γι παράδειγμα,  ερέας δν μπορε ν τελέσει τίποτε χωρς ν μνημονεύσει τ νομα τοπισκόπου.

 χειροτονία λοιπν σήμερα το δελφο μας ερωνύμου ες διάκονον μς δηγε στς παρακάτω σκέψεις. Πρν λίγο, συνδέσαμε τν εροσύνη μ τ θεία Λειτουργία κα τ διακονία το λαο το Θεο. Διακονία μως σημαίνει φροντίδα, πηρεσία, βοήθεια, ξυπηρέτηση, μέριμνα. Κα τ μοναδικ τέλειο πρότυπο διακονίας κα διακόνου εναι μόνον  Χριστός, μ βάση τ διδασκαλία τς κκλησίας.

λλ διαφέρει ατ  διακονία π τς λλες διακονίες, μέριμνες, φροντίδες, ξυπηρετήσεις, ποπαρέχουν  Πολιτεία κα ο κοινωνικο θεσμοί; πάρχει διαφορά; πάρχει, κα τν εδοποι διαφορτς διακονίας ατς τν ποκαλύπτει  διος  Χριστός, μ τ ζω κα τ λόγια του. «Δν ρθα γι νδιακονηθ λλ γι ν διακονήσω». «λθα γι ν χαρίσω αώνια ζω κα περίσσευμα ζως».

Στ λεγόμενη ρχιερατικ Προσευχ στ Κατ ωάννην εαγγέλιο, στ 17ο κεφάλαιο,  Χριστς μς ποκαλύπτει τ σχέση Του μ τν Πατέρα Του κα τ σχέση Του μ τος νθρώπους. κε ναγγέλλει στος μαθητές Του κα τος προετοιμάζει γι τν ποστολή τους, μ τ ν τος μυσταγωγήσει στδική Του ποστολή, πο δν ταν λλη π τ ν δώσει ζω στος νθρώπους. κε ποκαλύπτει τι ποστολή Του ς Θεανθρώπου ταν ν δώσει «ζων αώνιον» στος νθρώπους, γνωρίζοντας τος μαθητές Του μ τν Θε Πατέρα Του. Κα  αώνια ζω εναι προέρχεται μόνον π τν Θεό. Κασυνεχίζει  Χριστς ν προσεύχεται στν πατέρα Του, λέγοντας τι: «Φανέρωσα τ νομά σου στος μαθητς πο σ πέσπασες π τν μαρτωλ κόσμο». Κα παρακάτω: «πως σ πέστειλες μένα στν κόσμο, τσι κι γ πέστειλα τος μαθητές μου στν κόσμο».

πομένως,  ποστολ τν ποστόλων κα τν διαδόχων των εναι ν χαρίσουν ζω στν κόσμο. Θμποροσε μως κάποιος ν ρωτήσει: «Δν χουν ζω ο νθρωποι;».

Βεβαίως πάρχει μία βιολογικ ζωή. λλ  Χριστς μιλ γι τν αώνια ζωή.  πρωταρχικ κλήση τοΘεο πρς τν νθρωπο γι αώνια ζω δν πραγματοποιήθηκε λόγ το προπατορικο μαρτήματος.

π τότε,  κόσμος καταδυναστεύεται π τ φθορ κα τν θάνατο.  φθορ κα  θάνατος κδηλώνονται κα μ τν τερματισμ τς βιολογικς ζως, λλ κα μ τ διατάραξη τν διαπροσωπικν σχέσεων μ τος συνανθρώπους μας κα τ περιβάλλον. Ατ κφράζεται στος πολέμους, στς καταστροφές, στς ρρώστες, στ μσος κα τν κακία πο μς ταλαιπωρε. Τότε εναι πο  ζω το νθρώπου δν χει νόημα.

Σ ατν τν κόσμο μως,  Χριστς ρχεται γι ν δώσει ζω στν νθρωπο κα νόημα. λλ ατ αώνια ζω καθαυτν ταυτίζεται μ τν ρχομ τς Βασιλείας το Θεο εσοδος στ Βασιλεία Του μως προϋποθέτει τ μετάνοια: «Μετανοετε· γγικεν γρ  βασιλεία τν ορανν».

 μετάνοια εναι μία στάση ζως, μία μεταστροφ πρς τν λήθεια. Γι μς  λήθεια εναι  Χριστός. «γώ εμι  δός,  λήθεια κα  ζωή».  στροφ λοιπν ατ πρς τν λήθεια κα τν Χριστσυγχωρε κάθε προβληματικ παρελθόν μας. πομένως,  ποστολ τς εροσύνης κυρίως εναι νναγγέλλει στν κόσμο πς θ ζήσει αώνια. Μία αωνιότητα, πο ρχίζει π ατν τ ζωή, ἐὰν τηρομε τς ντολς το Χριστο.

 κύρια κα πρωταρχικ ντολ το Χριστο εναι: «Ν γαπτε  νας τν λλον πως σς γάπησα γώ». Κα  γάπη, τν ποία μς ναγγέλλει  Χριστός, δν σχετίζεται μ τ ν γαπμε κείνους πομς γαπον μόνον, λλ ν γαπμε κα ν συγχωρομε κείνους πο μς μισον.

Ο ερες, πως κα λοι ο χριστιανο ντίστοιχα, καλονται μέσα π τν καθημερινότητά τους νπροβάλλουν ατν τν τρόπο ζως το Χριστο.

μως, πειδ εμαστε νθρωποι, συχν ποτυγχάνουμε.  προοπτικ κα  τρόπος λειτουργίας τς εροσύνης, πο περιγράψαμε, συχν δυνατίζει π τς δικές μας νθρώπινες δυναμίες.

Γι’ ατό,  μέγιστη μάχη κάθε χριστιανο, κα δίως κάθε ερωμένου, βρίσκεται στ ν δίνει προτεραιότητα χι στ δικό του θέλημα, λλ στ θέλημα το Χριστοπως λένε ο μεγάλοι σκητές, γι ν συμβε ατό, ν βάλεις δηλαδ σ προτεραιότητα τ θέλημα το Θεο κι τσι νλάβεις πνεμα Χριστο, πρέπει ν δώσεις αμα.

γαπητέ μου πατέρα ερώνυμε,

πως θ χεις δη καταλάβει,  εροσύνη εναι μία πορεία σ τεντωμένο σκοινί, εναι μία σχοινοβασία, διαιτέρως στος ρευστος κα βέβαιους καιρούς μας. Κα  μόνος τρόπος ν τν πηρετήσεις πιστεναι μέσ τς πακος κα τς ταπείνωσης.

Ατς τς σκέψεις, σο μπορες, κράτησέ τις μέσα στν καρδιά σου κα εμαι σίγουρος τι, παρ τςποιες ντιξοότητες πο ναπόφευκτα θ δοκιμάζεις, ν πιμένεις ν πιλέγεις πάντοτε τ θέλημα τοΘεο π τ ποιο δικό σου θέλημα.

Πρόσφατα νέα

Επικοινωνία

Οι Ενορίες και τα Ιδρύματα της Ι.Α.Α. μπορούν να αποστέλλουν τις Ανακοινώσεις τους στην διεύθυνση: 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  

Ακούστε Ζωντανά

Ραδιοφωνικός Σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος

Κοινωνικά Δίκτυα

© Copyright - Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών - developed by S.R.C.